Om livet är en konst så kan ett "ofullkomligt" liv uppfattas
som en form av brist på att finna det gyllene snittet i tillvaron. Ett
okonstlat liv kan vara en tillvaro där man själv hela tiden lever i detta
gyllene snitt, i stormens öga. Ytterst handlar allas vår tillvaro om
överlevnad. Fysisk och mental överlevnad. Ett plus ett. En överdrivet enkel
ekvation som borde vara lika enkel att lösa, men som uppenbart skapar många
problem. Varför alls tala om det gyllene snittet i sammanhanget? Därför att det
tydliggör på ett närmast icke önskvärt sätt tillvarons sammansatta struktur,
samhörigheter och därtill hörande problematik. Det redogör för flyktens och
sökandets utmaningar.
"Religiöst omusikalisk"? - Det går att sjunga i badrummet,
lyssna till andras musicerande och därmed bli delaktig, eller nynna för sig
själv utan att för den skull behöva ha detaljkunskaper angående sådant som
ingår i det musikaliska hantverket. Vi behöver inte ens gå ner på den
detaljnivån för att göra en innehållsligt meningsfull fortsättning på Habermas'
formulering (han har ändrat infallsvinkel mot religion och stigit bort från sin
tidigare ensidighet). Finns det överhuvudtaget någon realt omusikalisk
människa? Det finns de som inte träffar rätt ton, eller inte uppvisar
tillräcklig kapacitet och åstadkommer inte inlevelsens nödvändighet för att
frambringa ett övertygande konstnärligt uttryck. Men det lämnar inte fritt
tillträde till andra att vara överseende nedlåtande.
Religioners detaljer i utförande, eller innehåll - som vissa personers
agerande och uttalanden - blir en utsmyckning för att få en tankemässig
harmonik och idéstrukturell kontrapunkt att märka ut, poängtera eller bara smycka den befintliga melodilinjens modus operandi. Musikstycket är spelbart och
klingar i sin fullhet även utan utsmyckningar, men dessa smyckningar fyller en
funktion. En funktion som kan definieras eller specificeras allt efter
lyssnarens inlevelse eller behov av specifikation. Det går att betrakta bland
andra Jungfru Maria och Jesus som en sådan smyckning i den religiösa klangen i
kristendom och islam.
Att anse och sedan acceptera att en fråga inte har ett svar är närmast
att kapitulera utan att ha blivit angripen. Att sedan placera in passande svar
(ett slags fitting purpose gadget) (i hopp om att haverera frågan?) är att
öppna en tidigare obefintlig front. Därmed placerande sig själv i riskposition
att bli attackerad.
Fixering vid värderelativism stöter på problem vid närmare granskning.
Att det finns spår av en form av gemenskap i mänsklighetens historia borde vara
ett sakfaktum. Hur gemensamma episka grunder tar sig uttryck i berättelser
eller synsätt. Konflikten kommer alltid efteråt, när försummandet av originalet,
utgångspunkten, blivit norm.
Att fixera sig vid värderelativism tycks bero på en brist, eller värre
ren ovilja att särskilja moral och etik. Värderelativismen är riktigt ett sätt
att bedöma moral utifrån dess kulturella kontext. Det handlar om individens och
samhällets överlevnad. Därav, följdriktigt, de efterföljande ökade
motsättningarna, eftersom moral inte är en enhetlig värdegrund.
Men att därmed, på fullt allvar, anse att det inte finns universella
värden eller naturrätt är att fullständigt gräva ner sig i en moral oberoende
av den personliga orsaken till att göra det. Livet blir ofullkomligt när bilden
helt blivit och ensidigt är moral, där etik eller universella värden inte ens
ligger i det gyllene snittet, men istället på ett något "kluddigt"
sätt blivit placerat i kanten som en klatschig men störande klick.
"Vad är sanning?", frågar Pontius Pilatus (Joh. 18:37 ger
frågans föutsättning) och inväntar inte ens svaret, i en personligt och
arbetsinstitutionellt utsatt situation den man han har framför sig, närmast
anklagad för stämpling. (Joh. 18:31 har en stark bärighet utifrån allmän
religiös aspekt; Matt. 27:18-19 är också av intresse från andra aspekter). En
situation som beror på trepartsmotsättningen mellan två rådande moraler och det
universella värde som Jesus är representanten för. Som liksom en pralldrill stör
de båda förhandenvarande breda harmonierna med sina nästan orörliga
melodilinjer som utgör det rådande samhällets etablissemang och deras
maktposition.
Vad är sanning? Det finns en gammal nödlösning på frågan som säger att
det finns ingen sanning. Det innebär rent praktiskt logiskt att det påståendet
inte är sant, vilket lika praktiskt innebär att det därmed går att definiera
sanningen. Det är ett problem i sig att leva i ett intellektuellt krökt rum,
därför att väl där kommer man ingen vart. Men det är roligt att åka karusell.
Det går att ägna hela livet åt det.
Sanning är en delikat konstruktion. Den har två definierbara delar,
vilka är lika dugliga i helg som söcken. 1. Det som ger de effekter vilka
förväntas, och som därmed verifierar de normer som utgör förutsättningarna för
effekternas uppnående. (Med andra ord, det går så länge det går.) 2. En
specifik, odelbar helhet bestående av fyra med varandra samverkande delar - den
exakta tidpunkten, platsen, händelsen (tilldragelsen), utformningen (gestaltningen).
Ändra en aning på en enda av dessa fyra exaktheter och du har inte längre den
faktiska händelsen beskriven, varvid du istället får en förvrängning, en lögn.
Något som varje juridikstudent inser de sakligt praktiska svårigheterna med.
Tidens gång har en innebörd i religiösa aspekter. Adventus, anländande –
ett sätt att invänta, se framåt, och ger samtidigt utrymme för att tappa
tråden, att förändra, att stiga bort från resans mål som sattes i början. Resan
kan aldrig vara målet. Målet i resan är att förvärva mer kunskap om målet och
att därmed resa vidare. Kanske kan rädsla för döden vara medvetenheten om att
inte ha funnit livskompassen, och därmed inte målriktningen, meningen i resan,
vilket skapar ett ofullkomligt liv som tvingar fram ett vidare sökande.
Tiden och de utsmyckningar som ryms där är en intresseväckande
melodilinje genom den mänskliga harmoniken. Sanningen är obehaglig bara för den
som har något att dölja. Att förneka frågans förekomst är inte att få eller ge
ett svar. Att ge fel svar är inte att avslöja sanningen. Att gå ett varv till i
det krökta rummet är inte att komma svaret närmare, även om frågan förbises med
ett någorlunda vänligt överseende. Att acceptera idén att frågan inte har ett
svar är att kapitulera utan att ha blivit angripen annat än av sin egen
vilsenhet. Den tappade kompassen kan mycket väl ha en religiös natur.
*
Som avslutning några ord om partiet Kristdemokraterna (Kristen
Demokratisk Samling). Nöjer man sig med att se partiet kortsiktigt som en
traditionsbärare av samhällsvärden vars tillämpande i den reala vardagen sakta
avtagit under 1900-talet fram till i dag, då den måste sökas efter med lupp,
och då dessa samhällsvärden mer fyllde en praktisk ”kontrollfunktion”, än att
vara en dörr till frihetens ansvar, då är det förståeligt att man räknar sig
till den borgerligt politiska sidan. Men betraktar man den grund som utgör
orsaken till partiets existens och den verksamhet som följer av denna grund, då
uppstår stora frågetecken varför man anslutit sig politiskt till en sida som
rent praktiskt utgör motsatsen till partiets grundval och existensförsvar.
Partiets frö och kärna, Kristi ord och gärning talar ett helt annat
språk. Jesus är den mest vältalige socialrevolutionären och solidaritetsförkämpen.
Varför för inte KD den kampen med den naturnödvändighet som partiets förebild
och grund redovisar? KD tillhör för evigt vänstern, men man förnekar kategoriskt
kännedomen om sin herde som praktisk förebild.
Lennart Arivall
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar