Med anledning av att Disney (vem är det?) börjat med självcensur
2012, efter att sedan en längre tid haft öppenheten som styrmedel (eller var
det bara anpassning av tradition?), fortsätter undertecknad härmed
linjedragningen i detta självpåtagna samhällsansvar och föregriper härmed de
nödvändiga åtgärder som bör vidtagas för att ordning och reda enligt svensk
akademisk norm och standard bör råda.
I tomtens verkstad finns en anings smula lite för mycket som på
intet vis passar in i ett extra ordinärt mycket modernt samhälle som det
svenska, där allt alltid är så fint och där politiker är så bildade och sakliga
att somliga av dem är vänliga nog att ta bort blicken från den närvarande
fattigdomen, för att befolkningen, de stackars obildade, arbetsovilliga
satarna, inte ska börja tro att något har blivit fel. Följande bör omedelbart
bums åtgärdas innan jag av ett obetvingat inre tvång skriver spaltmil med
existentiell åsiktsretorik.
Tillverkningen av gunghästar ställer många frågor. Är det inte mer
pedagogiskt att ta bort scenen där huvudet på hästen trycks in i kroppen utan
att ett hål först borrats upp, medan fastsättandet av svansen föregås med ett hålborrande
för att kunna få en fästpunkt för denna svans? Barn lär sig i de här scenerna
att det går lika bra att strunta i förberedande arbete som att förbereda. Eller
enklare uttryckt, varför göra något som efter åsikt kan bedömas som onödigt. Förbjud
genast denna samhällsfarliga framställning. Vidare är att undra varför den
mekanism som lyfter hästarna från bandet, efter påklickningen av färg, inte
färgar av sig på nästa häst som följer på bandet och därmed till slut gör
färgklickartomtens arbete om intet. En opedagogisk scen som lurar små barn att
tro att det går bra att inte behöva tänka sig för med vad man gör.
Dockan som skräms med en otäck spindel för att hårets oregerlighet
ska kunna åtgärdas bör omgående bums tagas bort från åskådandets möjligheter,
därför att den från ett genusperspektiv förnedrar den henistiska synen på
människan, och framför allt den unga kvinnans position i ingången till vuxenlivet.
Man utnyttjar inte flickors rädsla på det sättet i underhållningssyfte. Fy och
usch. Så det så.
Scenen med uppläsandet av brevet där Molly vill ha en docka bör
även den omedelbums tas bort, eftersom den kör fast och representerar ett
henistiskt negativt synsätt, vilket motsäger det fria valets möjligheter.
Varför i hela helvitt önskar sig Molly inte ett Mekano? Förbjud genast denna
scen. Fy och usch. Så det så.
Målningen av schackbrädet är på intet sätt en god representant för ett helyllehenistiskt
pedagogiskt prejudikat. Därför att den lurar små barn att tro att det finns
enkla lösningar på svåra strukturella problem. Eller rent av lockar till
ockultism i förlängningen. Så det så. Fy!
Den leksak som sist kommer hoppande över golvet, när tomtens säck
blivit upprest, varför får den gubben i lådan klara sig själv? Är det bara för
att det är en så udda figur, som inte passar in i en allmän henistisk
likformighet? Den scenen uttrycker underlåtenhet att hjälpa den som inte är som
andra. Den scenen är ett uttryck för förtryck som genast måste klippas bort för
att inte uppmana till henistiskt våldstänkande mot dem som inte vill, eller
tillåts vara som andra. Så det så.
Varför är nissarna i slutet av detta spektaktulära spektakel så
små? Varför är det de små som tvingas lyfta säcken, medan den stora tomten inte
lyfter ett finger? De lyfter förmodligen inte säcken av fri vilja, men därför
att det är ett traditionellt tvång. Denna djupt odemokratiska scen bör
omedelbart klippas bort. Så det så, minsann.
Varför är det så många tomtar? Var finns tomterskorna någonstans? Klipp
genast bort hela detta på intet sätt henistiskt formulerade idéformat från den
extra ordinärt fina svenska julen som ändå redan glömt sitt innehåll. Tack för
ordet.
Semesteridyllen med
Musse, Långben och Kalle bör visas flera gånger, eftersom tidsutrymmet numera
tillåter det efter den hårda klippningen hos tomten. Den visar på ett gemytligt
och pedagogiskt sätt hur svensk regeringspolitik fungerar, utan att ställa
några krav. I inledningen fälls det landskap ihop som Anders Borg tecknat upp,
för att på ett fint pedagogiskt sätt påvisa den socialdemokratiska värld som
skulle bli om regeringen inte varje dag visade sin extraordinära kompetens.
Hela resan visar det goda samarbete som finns inom alliansbrödraskapet. Att
någon Mimmi eller Kajsa inte finns med visar att alla inte är på semester samtidigt,
vilket är ansvarsfullt. Scenen i köket visar på ett trevligt sätt hur ansvaret
för den svenska resan går till. Frågan om vem det är som kör kan Björklund ha
kapacitet nog att ställa, medan Hägglund bestämt skulle fylla i. Eftersom Lööf
inte är med på resan klarar hon sig undan problemställningen, eftersom hon på
pedagogisk grund sannolikt inte skulle komma fram till frågan, men bara sitta
och le. Medan Reinfeldt lika lugnt som allvarligt skulle säga, ”Det är ju jag
som kör!”. Så styrs Sverige. Det är tryggt att veta nära turbulensen kommer.
Det är tur att det inte är turen som avgör turen.
Lennart Arivall
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar